Ivar Vereide er en av norges mest profilerte og mestvinnende reklameskaperne

Ivar vant TV2-prisen Gullfisken fem år på rad og han fikk Kreativt Forums ærespris i 1996. Han er mannen bak Shell-dama og «Ekstraservice, det er Shell, det», «Lotto-millionærer er ikke som andre millionærer» og «Dagen er ikke helt den samme uten VG». Han stod dessuten i en årrekke bak de prisbelønte og omdiskuterte kampanjene til Norsk Sykepleierforbund. Han var også medansvarlig for å utvikle ideen og programserien Eldrebølgen som Dinamo Story produserte for NRK i 2003 og Landeplage med Ravi som vant Gullruten for beste underholdningsprogram i 2008 og 2009.

Hvordan engasjere det norske folk ?

Et foredrag om betydningen av å kjenne og respektere ditt publikum, om at det kan være forskjell på folk, om den norske folkesjela, om hvorfor god gammeldags folkeskikk og sunn fornuft er noe som hører hjemme i vellykket massekommunikasjon, enten det er i reklame, TV, underholdning eller presse, og om farene ved navlebeskuelse og selvopptatthet. I forhold til disse begrepene snakker Ivar Vereide om behovet for å engasjere fremfor å informere, om å tørre å velge bort framfor å inkludere. Og om at sannhet og respekt for dem du snakker til er noe vi aldri kan prioritere høyt nok.

Et annet av hans foredrag bygger i stor grad på det første og inneholder mye av det samme. Men der hvor det slutter fortsetter han her med en innføring i den metodikken han har laget som kalles sjel & personlighet og som ligger til grunn for Shelldama, Lotto, VG, Rema 1000, Byggmakker og mye annet. Gjennom cases går han inn på hvordan folk kan jobbe – noe som kanskje bryter med hva andre aktører i markedet vil fortelle deg.

Varigheten på dette kan varieres, men halvannen til to timer er det som fungerer best.

Ivar er flere ganger kåret til beste foredragsholder, blant annet under Mediadagene i Bergen 2008, Mediaforum i Strømstad 2009 og under Salgets dag 2009 for Mercuri International.