Det er alltid smertelig når gamle forretningsmodeller ikke lenger fungerer, men de vil alltid erstattes av nye.

Martin Tørnqvist startet det svenske plateselskapet «Songs I wish I had written» og er en grunnleggerne av «The Swedish Model», et samarbeid mellom syv plateselskaper med tro på en digital fremtid og blogger som «Music Strategist at Digital Renaissance».

Han har stor tro på den gode melodien, er sikker i sin tro på et fremtidig blomstrende musikalsk landskap og er en svoren tilhenger av Internett som en distribusjonskanal. Før MySpace så dagens lys, startet han en web-fanzine hvor han skrev om nye og lovende svenske indieband. Martin er et levende eksempel på at det i 21. århundre er

mulig å starte et plateselskap med to tomme hender og med Internett som kanal og tjene penger på musikkproduksjon. «The Swedish Model» er da også en gruppe plateselskaper som går motstrøms i forhold til de store selskapene. De mener at holdninger og badwill skapt av de gamle, etablerte selskapene har skadet også de mindre og fremtidsrettede selskapene som mener at fremtiden er lys. De mener at de ved å følge «The Swedish Model» kan fortsette å spre musikk til evig tid.

Tiden vi nå er inne i, markerer slutten av en epoke og begynnelsen av en annen. Nøkkelen til å komme videre er å la den gamle modellen dø ut og den nye få gro frem. Dette kan bare skje hvis man aksepterer de nye mulighetene som Internett gir. Og det er kanskje på høy tid å prøve ut nye ideer i stedet for å klamre seg til de gamle.